Što kada dijete odbija olovku, pisanje i crtanje?

b07eb3ad8a510b7d3f38d6a61eff86ed | GRDELIN BUZET

 

Dijete nije poželjno forsirati na aktivnost koju odbija, već je bitno pronaći način koji je njemu zabavan i motivirajući. Djetetu bi trebalo približiti pisanje i olovku kroz zabavne igre koristeći različite predmete, načine, teme.

Na usvajanje vještine pisanja utječu različiti faktori. Dijete može odbijati pisanje jer mu je ta aktivnost tada još uvijek previše zahtjevna i mnogi faktori utječu na njegov razvoj pisanja kao što je održavanje pažnje, dominacija ruke, hvat olovke, snaga, fina motorička koordinacija, vizualna percepcija, vizualno-motorička integracija, poteškoće učenja i sl. Veliki faktor odbijanja aktivnosti može biti i jednostavno motivacija.

 

Kako doći do toga da se djetetu približi aktivnost crtanja/pisanja, odnosno aktivnosti s olovkom?

 

Što je manji pritisak roditelja na dijete u vezi pisanja, to će dijete osjećati i manje stresa odnosno anksioznosti oko pisanja. Također nemojte govoriti “Idemo vježbati pisati!” jer to stvara odbojnost djetetu. Približite pisanje na djetetu zanimljiv način, na način na koji ono neće niti primijetiti da lagano prihvaća olovku i aktivnost crtanja/pisanja.  Kao sredstvo motivacije možete koristiti igre na različite teme koje su njemu bliske, kroz kretanje, korištenje različitih materijala, itd.

 

Neke zanimljive aktivnosti koje možete koristiti su:

 

  • Bojanje/crtanje prstima – možete koristiti tempere, jestive boje te prstima možete crtati oblike, šarati, bojati ili na već unaprijed nacrtani npr. cvijet ostavljati otiske prstiju na latice. Kako bi aktivnost bila zahtjevnija, svaki prst može biti druge boje

 

  • Pisanje u pjeni za brijanje – razmažite pjenu po podlozi (može biti stol, staklo, stolnjak) te prstima radite oblike, slova ili možete umjesto prstima raditi sa štapićima za uši ili kistom

 

  • Riža na podlozi u boji – stavite u jednu pliću posudu papir u boji (npr. zeleni) te preko papira stavite rižu. Ponovno možete raditi geometrijske oblike (kasnije slova), oblike prstima ili kistom te će se pri tom vidjeti zelena boja papira

 

  • Bojanje malom spužvicom – izrežite spužvu na manje komadiće. Samim tim se potiče i hvat koji djetetu treba za hvat olovke. Ponovno možete umakati spužvicu u različite boje i dalje pustite mašti na volju

 

  • Vrećica za hranu punjena pjenom za brijanje ili temperama – u prozirnu vrećicu za hranu koja ima zatvarač stavite pjenu za brijanje ili neke boje te dobro zatvorite vrećicu kako se boja ne bi prelijevala izvan nje za vrijeme crtanja. Možete koristiti prste, štapić za uši, kist ili dio olovke gdje je gumica za brisanje

 

  • Šaranje na trbuhu –stavite na pod velike tvrde papire preko veće površine, dijete u položaju na trbuhu  okreće se u krug, drži olovke te šara po papiru dok se kreće. Tijekom ove aktivnosti radi se i na jačanju muskulature leđa, antigravitacijskoj ekstenziji, praksiji, koordiniranju cijelog tijela kako bi nacrtao veliki krug.

 

  • Slijeđenje točaka – napravite djetetu uzorak točaka. Vodite ga kroz tu aktivnost koliko god mu je potrebno. Točke možete označiti brojevima do broja koje prepoznaje dijete.

 

  • Labirint – nacrtajte djetetu labirint; recite da je potrebno doći do kraja, ali da se ne smije izaći izvan crte odnosno presjeći crte (pr. pomozi psu pronaći kost, pomozi dječaku da dođe do svoje kuće, pomozi djevojčici da pronađe lutku).

 

Izvori:

  1. Goldberg S. (2003.). Razvojne igre za predškolsko dijete. Zagreb: Ostvarenje d.o.o.
  2. URL: hurt.hr